Wordt R4 de nieuwe E17 of gaat R4-oprit in Laarne dicht?

Op 25 april 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid

Nu het E17-‘brokkelviaduct’ in Gentbrugge op termijn wordt vervangen, liggen tal van scenario’s op tafel. Maar de meeste van die plannen ziet de gemeente Laarne niet zitten. Ze vreest het kind van de rekening te worden. “De plannen moeten niet alleen vanuit het perspectief van de grootstad Gent worden bekeken, maar ook vanuit dat van de kleinere gemeenten.”

Het viaduct in Gentbrugge dateert van de jaren zeventig, en het heeft zijn beste tijd gehad. Het zogenoemde ‘brokkelviaduct’ werd al opgelapt, maar op termijn moet het worden vervangen.

Geen sinecure, want de E17 is een belangrijke Europese verkeersader, en een nieuwe visie op de afwikkeling van het verkeer heeft verstrekkende gevolgen. Ook voor de omliggende gemeenten Melle, Merelbeke, Destelbergen en Laarne.

Drie reeksen met verschillende scenario’s liggen op tafel. In een eerste reeks zouden E17 en R4 blijven wat ze zijn. In reeks twee zou de E17 worden verplaatst naar het tracé van de R4, tussen de knooppunten Destelbergen en Merelbeke. In een derde reeks zou de Europese hoofdweg deels over de E17 en deels over de R4 lopen.

Grotere R4?

Laarne werd aanvankelijk niet bij de gesprekken betrokken, maar op aandringen van mobiliteitsschepen Jasmien Jaques (N-VA) schoof het mee aan tafel. Een mobiliteitsexpert en de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) bogen zich over het ‘complex project’. Donderdag brengt de gemeenteraad van Laarne een advies uit.

Maar het gemeentebestuur schiet alle scenario’s uit de reeksen twee en drie af. “In reeks twee zou de omgeving van de Meerskant getroffen worden”, zegt schepen Jaques. “Er zou meer verkeer passeren en daardoor zou er meer geluidsoverlast zijn. De leefbaarheid rond Kattenheye zou aangetast worden.” 

“In reeks drie wordt de R4 de Europese hoofdweg, en zal er dus meer verkeer langs de R4 rijden. Ook dat betekent meer geluidsoverlast. Het lijkt logisch dat de R4 zal worden uitgebreid, al is dat nog onduidelijk. We hebben er dus geen zicht op welke gebieden er daarvoor zouden worden ingenomen, maar we vragen alvast om de regio Kattenheye te ontzien.”

Ongewenst verkeer

Twee scenario’s in de eerste reeks kunnen eventueel wel, vindt het Laarnse gemeentebestuur. “Maar dan moet men er wel rekening mee houden dat Laarne nu al veel vrachtverkeer slikt vanuit het industriegebied Stookte (in Wetteren-Overschelde, red.). Bovendien komt er op termijn een nieuwe Scheldebrug in Wetteren, die Laarne mogelijk ook nog eens extra zal belasten.”

“Ook het scenario waarbij de op- en afrit van de R4 in Laarne wordt gesloten, lijkt goed voor de leefbaarheid. Maar niet als er daardoor meer ongewenst verkeer via onze lokale wegen gaat rijden. Dat willen we niet.”

Het gemeentebestuur zal de gemeenteraad morgen voorstellen om de alternatievenonderzoeksnota negatief te adviseren. “Maar we blijven meewerken aan een oplossing”, aldus de schepen. “De plannen moeten niet alleen vanuit het perspectief van de grootstad Gent worden bekeken, maar ook vanuit dat van de kleinere gemeenten.”

 

 
 
 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is