Toegankelijke bushaltes voor mensen met een beperking

Op 31 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid
Basisbereikbaarheid geldt voor iedereen, jong en oud, onder alle omstandigheden, met of zonder handicap. Mobiel zijn is essentieel om het eigen leven kwaliteitsvol uit te bouwen en te beleven. Toch is in Vlaanderen slechts 12% van de haltes die vandaag worden bediend door het reguliere stads- en streekvervoer toegankelijk voor personen met een motorische beperking.
 

Het Masterplan Toegankelijke Haltes

Met haar Masterplan Toegankelijkheid wil Vlaanderen nu een inhaalbeweging uitvoeren en de toegankelijkheidscijfers aanzienlijk opkrikken. Het actieplan moet de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer tegen 2030 meer toegankelijk maken voor mensen met een motorische of een visuele beperking. Met dit plan investeert de Vlaamse regering deze legislatuur 23 miljoen euro in haltetoegankelijkheid langs gemeente- en gewestwegen.

 

Schepencollege onderschrijft Charter Masterplan Toegankelijke Haltes

Het is de wegbeheerder die de halte-infrastructuur moet aanleggen: het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voor de gewestwegen, het lokale bestuur voor de gemeentewegen. Als lokaal bestuur zijn we dus een belangrijke partner in de aanpak van de (her-)aanleg van toegankelijke haltes. Maar liefst 62% van de huidige haltes in Vlaanderen ligt immers langs gemeentewegen. Daarom besliste het schepencollege om het Charter Masterplan Toegankelijke Haltes te ondertekenen. Zo engageren we ons om op een proactieve manier de doelstellingen van het Masterplan Toegankelijkheid te realiseren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Door de ondertekening draagt de gemeente actief bij aan een inclusieve mobiliteit, en verklaart ze om bij elke investering in openbare infrastructuur na te gaan dat de toegankelijkheid verzekerd is zodat iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn. 

De Vlaamse overheid engageert zich van haar kant om een aantal steunmaatregelen te voorzien, zoals:

  • Een subsidie van 5.000 euro per toegankelijk aangelegde halte.
  • Vlaanderen organiseert een coaching traject ‘Masterplan toegankelijke haltes’ waarbij lokale besturen ondersteund worden door Inter, Agentschap Toegankelijk Vlaanderen bij de opmaak van een actieplan. Opgedane kennis en inspiratie wordt via een lerend netwerk aangereikt aan alle gemeenten.
  • Vlaanderen organiseert tweejaarlijks de uitreiking van de award “Meer Mobiele gemeente” voor gemeenten of steden die verdienstelijke inspanningen leveren voor het toegankelijk maken van haltes.

Met de N-VA blijven we ijveren voor een betere toegankelijkheid en inclusieve mobiliteit. Hopelijk wordt de ontertekening van het Charter Masterplan Toegankelijke Haltes nu ook goedgekeurd op de gemeenteraad.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is