Scheldevallei erkend als nieuw Nationaal Park

Op 16 oktober 2023, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening

Nationaal Park Scheldevallei erkend als nieuw Nationaal Park Vandaag besliste de Vlaamse regering over de oprichting van 4 Nationale Parken en 5 Landschapsparken. Het Nationaal Park Scheldevallei zal niet alleen een motor voor streekontwikkeling zijn, maar zal ook samen met de andere parken de internationale uitstraling van Vlaanderen met haar pracht, praal en streekproducten versterken. De Schelde en haar aftakkingen vormen het kloppend hart van het park. Ook in de rest van het park speelt water een hoofdrol. Je vindt er slikken, schorren, grachten, greppels en moerassen. In een Nationaal Park ligt de nadruk op natuur, biodiversiteit en internationale uitstraling. Door de erkenning wil de Vlaamse regering in een dichtbevolkt Vlaanderen enkele grote en robuuste natuurgehelen creëren. Een aantal politieke partijen beslisten op de gemeenteraad van 7 september om niet deel te nemen aan dit mooie project. Dit zal niet verhinderen dat de Kalkense Meersen en de Damvallei deel zullen gaan uitmaken van dit mooie Nationaal Park.