Laarne geeft negatief advies voor de 4 aangevraagde windturbines

Op 19 oktober 2023, over deze onderwerpen: Afdeling in de kijker, Wonen

Wij zetten de hoofdzakelijke redenen even op een rijtje:
➡️ De aanvraag is in strijd met het gemeentelijk uitvoeringsplan.
In Laarne, ten noorden van de Dendermondsesteenweg, geldt een gemeentelijk uitvoeringsplan (of RUP). Het voornaamste doel van dit RUP bestaat erin om de landschappelijke waarden van het gebied te behouden. Het RUP verbiedt bijgevolg de vestiging van nieuwe (landbouw)bedrijven. Uiteraard is dan ook de inplanting van 4 windturbines in strijd met het RUP.
➡️ Het inrichten van de windturbines betekent een aantasting van zowel de landschappelijke als de natuurwaarden.
De beoogde locatie is niet geschikt alleen al omwille van de reële bedreiging voor de aanwezige fauna (vnl. de vleermuis), maar nog meer gelet op de aanwezige flora (vnl. kleine landschapselementen zoals biologisch waardevolle bosjes).
➡️ Er bestaat ook onduidelijkheid over het aantal turbines dat in de zeer nabije toekomst zal worden aangevraagd.
Hierdoor is het niet mogelijk om alle effecten zorgvuldig te onderzoeken.
➡️ Tot slot is het zo dat de aangevraagde 4 windturbines met een tiphoogte van max. 200 meter, in combinatie met de bestaande windturbines, een te grote invloed hebben op het landschap en op de woonkwaliteit van de omwonenden.
Zonder mitigerende maatregelen worden de vastgelegde slagschaduwnormen en geluidsnormen bij avond en nacht voor het merendeel van de locaties in de geplande situatie fors overschreden.