Klimaatbeleid: geen woorden, maar daden!

Op 22 maart 2019, over deze onderwerpen: Milieu - Duurzaamheid

Ook in Laarne proberen we iets te doen aan (de gevolgen van) de klimaatverandering. Onze gemeente heeft het Burgemeestersconvenant ondertekend en engageert zich hiermee om de CO2-uitstoot met 40% te verminderen tegen 2030 (mitigatie) en de gevolgen van de klimaatverandering te temperen (adaptatie). Binnen de twee jaar na ondertekening moet de gemeente een energie- en klimaatactieplan opmaken en indienen.

Vorig jaar werd het eerste deel van het energie- en klimaatactieplan, namelijk het mitigatieplan, opgemaakt door het studiebureau ZES. Dit jaar werken we verder aan het luik adaptatie. Het adaptatieplan zal maatregelen omvatten die Laarneweerbaarder maakt tegen de gevolgen van de klimaatverandering. We denken hier onder meer aan de gevolgen van lange droogteperiodes en wateroverlast. Eind maart volgt een nieuwe stap in de opmaak van dit plan: het lanceren van een ‘klimaatteam’ voor onze gemeente. In Laarne geen woorden, maar daden!

Frank Janssens
Schepen van Milieu en Duurzaamheid

Hoe waardevol vond je dit artikel?