• Header N-VA Laarne
  • header N-VA Laarne
N-VA Laarne

KLIK vraagt hertelling van de stemmen

Op 20 oktober 2012

KLIK - wat staat voor Laarne-Kalken in de kijker - trok ambitieus naar de stembusgang. Hun zetelaantal verdubbelen van twee naar vier was het doel. De partij zag haar stemmenaantal stijgen van 1.099 naar 1.215, maar dat resulteerde in een teleurstellende status quo van hun zetelaantal.

‘Amper twee stemmen komen we tekort voor dat extra zitje’, zegt Patrick De Groote. ‘Een zetel die ons ook een postje in de OCMW-raad zou opleveren.’

Het is De Groote zelf die het zwaarst getroffen wordt door het luttele stemmentekort. Hij zit voor KLIK in de gemeenteraad, maar moet dat zitje na nieuwjaar afstaan aan partijgenote Eva Bequé, die iets meer stemmen haalde van op de tweede plaats.

Eigenaardigheden

‘Wij gaan een hertelling van de stemmen aanvragen’, klinkt het. ‘Onze raadsman is een dossier aan het klaarmaken voor de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. Die hebben 40 dagen om onze eis in te willigen of te verwerpen.’

Is deze hertelling ingegeven door ontgoocheling? ‘Wij willen niemand aanvallen of tekort doen. Ook niet N-VA, van wie we een zetel zouden afsnoepen indien de hertelling ons gelijk geeft. Deze zaak maakt ook niks uit voor de Open VLD-CD&V-coalitie. Wij vinden alleen dat twee stemmen tekort zo weinig is, maar toch een wereld van verschil betekent voor de komende zes jaar, dat wij het zekere voor het onzekere nemen en laten hertellen. Ik wil niet over grote onregelmatigheden spreken, maar er zijn een aantal opvallende zaken te noteren. Zo zijn er in Laarne en Kalken 327 blanco of ongeldige stemmen (3,48% van het totaal) geteld. Dat is veel. Mensen van onze partij die getuige waren in de telbureaus, zeggen formeel dat er diverse maatstaven werden gehanteerd. Zo werd in het ene bureau een ‘kruisje’ als ongeldig beschouwd, terwijl in het andere bureau de stem wel werd geteld. Goed, er moeten maar twee stemmen verkeerd beoordeeld zijn en die kunnen ons én een extra zetel én een zitje in de OCMW-raad opleveren. Dat is toch de moeite. Halen we ons gelijk niet, dan verandert er niks.’